Zoeken

'Flatten' ook je eigen stressniveau

Bijgewerkt: apr 2

De huidige Corona crisis is er opgericht de Corona curve af te vlakken, ofwel ‘flatten the curve’. Helaas zorgt deze Corona crisis ervoor dat ons stressniveau juist op een hoger niveau komt te liggen. Daarom is het juist nu belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en dus ook je eigen stresscurve af en toe flink te laten 'zakken'.



Bij een goed functionerend persoon zijn het sympathisch en het parasympatisch systeem optimaal in balans. Dit is met name iets neurohormonaals. Het sympathisch systeem gaat ‘aan’ als je dag begint en zorgt dat je alles wat gedurende dag op je af komt het hoofd kunt bieden, het parasympatisch systeem werkt met name s nachts als je van een goede nachtrust geniet het zorgt voor verwerking en herstel. In tijde van stress komen er al meer pieken dan gebruikelijk in het stresssysteem overdag. Stress kan angst zijn om Corona, om het verlies van dierbaren, verlies van controlegevoel, verlies van sociale steun, maar ook alle aanpassingen die mensen nu opeens ondergaan (thuis werken, lesgeven, gezinsbalans etc), dit zorgt er voor dat bepaalde stresshormoonspiegels stijgen. Het vervelende is dat ons stresssysteem is gemaakt om kortstondige pieken van stress goed op te vangen en we herstellen daarna als vanzelf. (Nog uit de oertijd toen we die beer op de weg echt tegenkwamen). Het lastige nu is dat de stressbronnen waar we het nu over hebben ook niet echt verdwijnen en er steeds of voor langere tijd aanwezig zijn. Als de stressbronnen niet echt weggaan en als mensen overdag geen mogelijkheden hebben om kleine momentjes voor ontspanning in kunnen ruimen, of het ze niet lukt pieker- of angstdachten los te laten, dalen die hormoonspiegels ook niet tussendoor en blijft het stresshormoon onverminderd hoog. Het is dan sowieso al moeilijker om ‘op te slomen’ in de avond en vervolgens goed over te schakelen op het parasympatisch systeem. Dus er is geen of nauwelijks sprake van goed herstel. Hiermee kom je in een vicieuze cirkel, want geen goede herstel s nachts, zorgt ook overdag voor de nodige problemen en zullen zaken als piekergedrag en slecht slapen toe nemen. Zowel de psychische als de fysieke weerstand nemen onder leiding van het stresshormoon af. Er onstaat echt een neurohormonale disbalans wat gezondheidsschade kan opleveren


Het is daarom goed je hier bewust van te zijn en juist nu goed voor jezelf te zorgen, naast al die taken die je uit moet voeren. Want als je niet voor jezelf zorgt, kun je uiteindelijk ook niet meer voor anderen zorgen. Bewustwording dat herstel en het daaraan gekoppelde herstelgedrag essentieel is in deze bizarre Corona tijd is belangrijk.


In mijn vorige blog vind je een aantal belangrijke tips om je stressniveau overdag zo goed mogelijk naar beneden te brengen door: een dagplanning met pauzes, autonoom te blijven, in beweging te blijven, ontspanning in te plannen en door je sociale contacten zo goed mogelijk te behouden, ook al is het digitaal. De tips vind je uitgebreid omschreven in mijn blog met Corona stress tips. Mocht je hier niet genoeg aan hebben, dan kan ik je ondersteunen door middel van een videobelafspraak. Voor meer info mail mij via info@miekezwenger.nl



0 keer bekeken

​© 2020 Mieke Zwenger Arbeidspsycholoog

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon