Zoeken

Tips tegen Corona Stress

Een aantal weken terug hadden wij niet kunnen bedenken dat wij massaal last van Corona Stress zouden gaan krijgen. Maar stress is eigenlijk een heel normale reactie van ons menselijke systeem op deze situatie. Wij detecteren dit automatisch als een bedreigende situatie. Stress zorgt ervoor dat we alert zijn en dat is in de huidige situatie gewoon noodzaak, om te voorkomen dat wij het virus nog meer verspreiden en/of iemand uit de risicogroep besmetten. Ook hebben wij plotseling te maken met allerlei aanpassingen in ons dagelijkse leven. En die zijn niet gering; van opeens volledig thuiswerken, het lesgeven aan kinderen, met z’n allen thuis zijn, het missen van collegiale- en sociale contacten. Al deze aanpassingen op onze routines vergt ook het nodige van ons allemaal. Wij hebben ook stress om de veranderingen en aanpassingen en moeten op zoek naar een nieuwe balans.


Vanuit psychologisch perspectief geef ik je onderstaand alvast een aantal basistips waarmee je direct aan de slag kunt:

Maak een basis dagstructuur

Of je nu alleen bent of met het hele gezin thuis, het hebben van een structuur is belangrijk. Van opstaan tot slapen gaan. Welke afspraken maak je hierover met elkaar of met jezelf. Overleg met elkaar wie welke taken heeft. Zodat als er iemand een telefonisch overleg heeft dit ook even in alle rust kan. Of als er even geconcentreerd gewerkt moet worden, dat dit ook lukt. Plan ook de pauzes in en richt die zo ontspannen mogelijk in. Als je met meerdere mensen thuis bent, lunch dan ook echt even samen en heb even aandacht voor elkaar.

Bepaal je eigen koers

Jouw eigen werk moet gedaan, de kinderen moeten ook nog begeleid worden tijdens de lessen. O ja, en ook nog iets van een huishouden, boodschappen etc. Er zullen her en der concessies gedaan moeten worden. Voel je daar vooral niet schuldig over en bedenk dat je van die 8 uur dat je op je werk bent er soms ook tijd verloren gaat aan collegiale gesprekken of andere-niet-werkgerelateerde zaken. Dus de volle 8 uur vol gas geconcentreerd werken is een utopie. Ook het schoolwerk van de kinderen hoeft niet perfect en ook niet voor de 100% af. Of dan is het huis maar niet blinkend schoon. Aanpassingen kosten moeite en tijd en daar heeft iedereen nu even

last van.

Beweeg

Even een fietstochtje of een blokje om (met in acht neming van de richtlijnen). Blijven bewegen is heel belangrijk, niet alleen voor je lichaam maar ook voor je brein. Als je overdag vaker kleine momentjes ‘kwalitatief bewegen’ invoert (wandelen of fietsen bijvoorbeeld) kom je vaak voor het slapen ook beter tot rust en is de kwaliteit van jouw nachtrust ook vaak beter.

Ontspan

Doe af en toe gewoon eens een ontspanningsoefening. Mindfulness of yoga bijvoorbeeld. Op internet zijn heel veel oefeningen te vinden. Vind je dat maar zweverig gedoe, doe dan eens een simpele ademhalingsoefening.

Sociale steun

Hoewel dit niet meer op de gewone manier kan, is en blijft dit wel belangrijk. Sociale steun is namelijk bewezen stress verlagend. Dus gebruik de middelen die in 2020 gelukkig voor handen zijn; facetime, skype, videobellen of bel gewoon. Even stoom afblazen bij elkaar is prima en gedeelde smart is halve smart, maar probeer vervolgens wel positief te blijven. Deel vooral wat goed gaat, relativeer en beur elkaar op. Count your blessings.

Heb je alles al geprobeerd, of is jouw stress echt anders?

Dan kan ik jou helpen bij het vinden van jouw weg hierin. Mail mij via info@miekezwenger.nl of regel dit via of met jouw HR-adviseur, dan maken wij een afspraak om te videobellen. Gesprekken kunnen op korte termijn plaats vinden.


0 keer bekeken

​© 2020 Mieke Zwenger Arbeidspsycholoog

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon