Omarm je stress

Gespannen, geagiteerd, boos, kort lontje, moe, slechte nachtrust is dat het resultaat van stress? Of doet stress ook hele andere dingen? Stress maakt je bijvoorbeeld ook sterk, toch?


Bij mij komen over het algemeen mensen die last hebben van (werk)stress en er het liefst zo snel mogelijk vanaf willen. De stress zelf is vaak niet het probleem, maar veel vaker wel het gebrek aan herstel. Dan starten we met werken aan een goede stressfysiologie, inspanning en ontspanning afwisselen en goed doseren. Maar hoe je over stress denkt, beïnvloed ook het effect van stress. Klinkt dat vaag? Nee hoor. Ik leg het je graag uit. Hoe denk jij bijvoorbeeld over stress?



#1 - Wat is jouw stressmindset?

  1. Stress is schadelijk en moet vermeden worden, verminderd of onder controle gehouden worden.

  2. Stress is helpend en moet geaccepteerd, gebruikt en omarmd worden.

Uit een groot landurig Amerikaans wetenschappelijk onderzoek waar 30.000 mensen aan mee hebben gedaan is gebleken dat mensen die stress ervaren en denken dat het schadelijk is, een veel grotere kans hadden om vroegtijdig te overlijden. Mensen die ook stress ervaren maar denken dat stress een helpende factor is, hadden grotere overlevingskansen, zelfs groter dan de mensen die slechts milde stress ervaarde. Hoe men over stress denkt, doet er dus toe.

Uit een ander onderzoek is gebleken dat als mensen stress labelen als helpend, waardoor ze bijvoorbeeld beter in een taak worden, zelfs hormonaal een positieve invloed had. Er werd bij deze mensen tijdens en na een sollicitatiegesprek DHEA gemeten, dit is ook een stresshormoon maar heeft een positieve uitwerking op o.a. ons brein en immuunsysteem, maar verkleint ook het risico op angst en depressie en een aantal andere typische ziekten die we aan stress relateren.


#2 - Waar je over stresst 'doet er toe'


Ik was laatst met een maatschappelijk werker in gesprek. Zij kon over bepaalde casussen mega gestresst worden, wat voor haar hele vervelende gevolgen had, slechte nachtrust, veel piekeren. Toen ik zei dat het goed was dat ze gestresst werd van haar werk omdat het dan betekent dat zij haar werk belangrijk vindt, dat het ergens toe doet, keek ze mij in eerste instantie bedenkelijk aan. Maar dit is wel een eerste stap om anders naar stress te gaan kijken.


Als je stress ervaart is het het belangrijk het te erkennen. Merk het op. Onderzoek wat het met je doet, mentaal en fysiek. Waar voel je het fysiek, wat doet het met je, ervaar het.

Vervolgens is het belangrijk te bedenken dat je stress een reactie is omdat je ergens om geeft. Wat is de positieve motivatie, welke betekenis heeft het voor je. Herken dit als iets belangrijks

Maak gebruik van de energie die stress je geeft. Hoe kun je de golf van emoties, adrenaline of energie die stress je geeft beter gebruiken?


#3 - Tend-and-be-friend


Maak ook gebruik van een andere stressrespons. De bekende stress responsen zijn 'vechten' of 'vluchten', waarbij ons sympathisch zenuwstelsel gereed gemaakt wordt om te reageren. Dit is een hele handige respons bij acute stress, maar laten we eerlijk zijn, in de kantoortuin loopt geen sabeltandtijger. Dus deze reactie is niet altijd even helpend. Een iets minder bekende stress respons is 'zorgen en verbinden'. Deze stressreactie activeert 3 verschillende gebieden in ons brein. Het maakt je sociaal, moedig en slim.

Lees ook: "The upside of stress. Waarom stress goed voor je is en hoe je er goed in wordt" – Kelly McGonigal PhD, auteur van 'The upside of stress'.

#4 - Verbinding met anderen

Als dit deel geactiveerd is voel je meer sympathie, verbinding en vertrouwen.


# 5- Helpt je uitdagingen aan te gaan

Dit systeem verhoogt de motivatie en vermindert angst.


#6 - Leren en groeien

Dit systeem verbetert je waarneming, intuïtie en zelfbeheersing.


De voordelen van stress, gebruik ze goed

Dus 'mindset matters' en je kunt leren anders naar stress te kijken en je voordeel ermee te doen. Wil je hier eens verder over brainstormen, inzichtgevend aan de slag met waar je gestresst over raakt, welke waarde daar achter ligt en hoe je de stress beter kunt gebruiken? Ook dan ben je bij de arbeidspsycholoog aan het juiste adres.


Let op: in deze blog hebben we het over dagelijkse stress niet over trauma's!

82 weergaven
ZWENGER_L_RGB_edited_edited.png